Bez względu na to, czy jesteś już przedsiębiorstwem typu scale-up czy start-up, zdobywanie udziału w rynku jest celem. A przejęcie jednego lub kilku podmiotów jest dobrym sposobem na osiągnięcie tego celu. Strategia określana jako wzrost zewnętrzny. Pytanie tylko, jak się za to zabrać.
Które firmy kupić?
Kupić, tak, ale co? Możesz zacząć od wymienienia podmiotów, które bezpośrednio konkurują z Twoim. Najczęstszą praktyką jest łączenie dwóch podmiotów pod jedną marką w celu stworzenia większej firmy. Nie ma lepszego sposobu na wyeliminowanie konkurencji niż sprawienie, by zniknęła po jej zdobyciu. Zaletą tej techniki jest to, że wzmacnia ona siłę marki poprzez "łączenie" klientów w jedną markę. Ale odwrotna sytuacja może być dobrym pomysłem. Możesz umieścić dwie firmy, których jesteś właścicielem, w konkurencji ze sobą, aby stworzyć wyzwanie. Nieuchronnie będziesz czerpać korzyści. Innym sposobem jest kupowanie firm, które są "w tym samym łańcuchu produkcyjnym co Twoja". Odnosi się to do struktur, które mogą być zarówno Twoimi dostawcami, jak i klientami.
Korzyści z zakupu firmy.
Kupno podmiotu często przynosi znaczne korzyści i oszczędza czas. Po pierwsze, nie musisz budować wszystkiego od podstaw. Marka, jeśli chcesz ją utrzymać, już istnieje i ma swoje miejsce na rynku. Nie trzeba więc pozyskiwać pierwszych klientów i zdobywać sławy, zwłaszcza gdy akwizycja odbywa się na skalę międzynarodową. Wszystko, co musisz zrobić, to dobrze komunikować się z klientami w przypadku zmiany nazwy, nawet jeśli utrata jest możliwa. Przejęcie jest również okazją do skorzystania z know-how, technologii i procesów, które różnią się od własnych, co może dać pewną wartość dodaną. Przede wszystkim, zespoły, które są na miejscu mają dobrą znajomość pola, ponieważ zbliżył się do rynku, zanim został założony.
... ale nie tylko!
Fuzja i przejęcie wiążą się również z ryzykiem. W kontekście przejęcia, dotychczasowi pracownicy niekoniecznie dostosują się do kultury Twojej firmy, która może być odmienna od ich własnej. W sytuacji, gdy przepaść okaże się zbyt duża, mogą podjąć decyzję o odejściu z firmy. Jeśli odejdzie zbyt wiele osób, nowy menedżer może być zmuszony do masowej i pospiesznej rekrutacji. Dla tych pracowników, którzy zdecydują się pozostać w czasie, gdy kultura korporacyjna jest zakłócana, może to mieć na nich silny wpływ, do tego stopnia, że staną się mniej efektywni. To wszystko są delikatne elementy, które mogą mieć negatywny wpływ na wydajność, a tym samym na samą firmę.